Monday Manna
Nedēļas raksts pasaules biznesa sabiedrībai
Laiki ir mainījušies, kad procesi pasaulē notika lēni un tos varēja salīdzinoši ilgtermiņā plānot. taču šodienas laikmetā, kad ir ienācis internets un bizness kļūst globālāks, vecie modeļi un ilgtermiņa plāni mēdz ļoti ātri novecot. Šoreiz par to, kā un ko varam plānot.
Kad es tālajos 1970. gados ienācu biznesa un profesionālajā pasaulē, vadītāji bieži runāja par ilgtermiņa plāniem uz 10 vai pat vairāk gadiem. Viņi prātoja, kādi viņu uzņēmumi būs pēc šiem gadiem. Tāda ilgtermiņa plānošana beidzās, kad līderi saprata izmaiņu tempa pieaugumu. Vienas dienas notikumi var visu pilnībā pārvērst.
Tehnoloģijas, protams, nosaka pārmaiņas. Laiks, kad bija dienām jāgaida uz svarīgu dokumentu saņemšanu, ir pagājis. Par standartu kļuvusi pasta vēstuļu saņemšana nākamajā dienā. Faksa aparāti nodrošināja praktiski tūlītēju informācijas piegādi, līdz tos nomainīja e – pasts. Datori izmainīja biznesa procesus vairāk kā varam iedomāties: samazinot darbaspēka patēriņu, palielinot ražīgumu un palielinot individuālās iespējas. Arī globalizācija ienes virkni pārmaiņu.
Gandrīz nakts laikā, rūpīgi plānotais un izstrādātais trīs gadu plāns noveco, un šodien liekas, ka pat gada plāns labākajā gadījumā ir spekulācija. Mēs nezinām, kādas izmaiņas tirgū var rasties un kāda tām būs ietekme.
Akciju tirgus vērošana atgādina mums, ka kļūda ir pārlieku paļauties uz nākotnes plānošanu. Mēs visi esam redzējuši, kā pakāpenisks akciju vērtības pieaugums pēkšņi beidzas ar strauju kritienu, kad tirgus tiek „koriģēts”. Vispārēja gudrība vēsta: „Plāno uz priekšu, bet pats uz savu atbildību.”
Tas nav apgalvojums, ka plānošanai vairs nav vērtības. Pilnīgi pretēji, sākt jaunu darba dienu bez plāna, kā to pavadīsiet, nav prātīgi. Un mums zināmā mērā nepieciešams plānot – svarīgas tikšanās nākamajā nedēļā, ceļojumus nākamajos mēnešos, konferences gada garumā, tāpat kā uzlabojumus kompānijas produktam. Vai mums jāturpina darīt to ko jau darām? Vai ir pienācis laiks izdarīt būtiskas izmaiņas, lai palielinātu savu tirgus daļu? Varbūt laiks sākt darboties citos virzienos?
Lai arī metodoloģijas mainās, tomēr vienmēr ir un būs nepieciešams veikt plānošanu. Bībele mums parāda plānošanas pozitīvās un negatīvās puses.
Plānojot nākotni pārmērīgi nepaļaujieties uz esošajiem panākumiem un šobrīd pieejamajām priekšrocībām. Mēs visi esam tendēti sagaidīt no rītdienas ļoti daudz, bet katra diena nāk ar savu pārsteigumu. Mums jābūt gataviem tos adekvāti sagaidīt, citādi nākotnes plāni var tikt apdraudēti. “Nedaudzini sevi, gaidīdams kaut ko ievērojamu no tikko kā austošās dienas; tu taču nezini, kas šodien notiks.” (Salamana Pamācības 27:1).
Neuztraucies par nākotnes plāniem, ja tev jau šodien pietiek problēmas. Viena no realitātēm, kas saistīta ar uztraukšanos ir tā, ka lielākā daļa no lietām par, kurām mēs uztraucamies, nemaz nenotiek. Mēs bezjēdzīgi tērējam savu enerģiju, kas labāk noderētu pašreizējo vajadzību risināšanai. “Tāpēc nezūdaities nākamā rīta dēļ, jo rītdiena pati par sevi zūdīsies. Ikvienai dienai pietiek pašai savu bēdu.” (Mateja 6:34).
Plānojot ņemiet vērā arī dievišķo ietekmi. Mēs bieži plānojam tā it kā mēs pilnībā visu kontrolētu, bet patiesībā ļoti daudzi faktori var ietekmēt gala iznākumu. Tiem, kuri tic, Dievs ir dziļi personiski iesaistīts viņu darbībā. Viņa griba ir būtiskākais vērā ņemamais faktors. “Cilvēka sirds izdomā sev savu ceļu, bet vienīgi Tas Kungs pašķir viņa gājumu.” (Salamana Pamācības 16:9).
Roberts Dž. Tamasi
Roberts Dž.Tamasi (Robert J. Tamasy) sabiedrisko attiecību viceprezidents bezpeļņas organizācijā Leaders Legacy, Inc., kas atrodas ASV Džordžijas štatā. U.S.A. Viņš un Deivids Stodards (David A. Stoddard) ir līdzautori grāmatai: Padomdošanas sirds: 10 pārbaudīti principi, lai attīstītu cilvēkos viņu potenciālu pilnībā.(The Heart of Mentoring: 10 Proven Principles for Developing People to Their Fullest Potential) un ir autors tikko izdotai grāmatai, Bizness savā labākajā formā: Mūžīga gudrība no Salamana Pamācībām šodienas darba vietām (Business At Its Best: Timeless Wisdom from Proverbs for Today’s Workplace.). Vairāk informāciju meklēt www.leaderslegacy.com vai www.rivercitypress.net.
CBMC INTERNATIONAL: Robert Milligan, President
1065 N. 115th Street, Suite 210 ▪ Omaha, Nebraska 68154 ▪ U.S.A.
TEL.: (402) 431-0002 ▪ FAX: (402) 431-1749 ▪ E-MAIL: mmanna@cbmcint.org
Web site: www.cbmcint.org Please direct any requests or change of address to: nbrownell@cbmcint.org
mmanna@cbmcint.org nbrownell@cbmcint.org
CBMC – LATVIJA : Dainis Šmits, prezidents
(e-pasts: Dainis.Smits@europartners.org Dainis.Smits@europartners.org )
Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2007.
Bilde ©Lachi.id.lv